hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چهارمحال و بختیاری| مسیر ناهموار گردشگری سلامت

چهارمحال و بختیاری| مسیر ناهموار گردشگری سلامت

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که با برخورداری از آب و هوایی پاک و به‌دوراز آلودگی، چشمه‌های آب‌معدنی سرد، طبیعتی بکر، گونه‌های گیاهی درمانی و جاذبه‌های طبیعی آرامش‌بخش می‌تواند به یکی از مقاصد گردشگری سلامت کشور تبدیل شود اما چالش‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به ناهماهنگی بین بخشی، نبود زیرساخت‌های لازم نظیر خدمات هتلینگ بیمارستانی، راه‌های ریلی و هوایی و ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، مقوله گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است و شامل گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت‌درمانی و گردشگری تندرستی می‌شود. با نگاهی به جاذبه‌های طبیعی و مواهب خدادادی کشور می‌توان دریافت که ایران یکی از بهترین مقاصد گردشگری سلامت در جهان می‌تواند معرفی شود اما این مقوله در ایران باوجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان به علت نبود تبلیغات مناسب، بی‌توجهی به ظرفیت‌های طبیعی و نبود به هم‌پیوستگی لازم بین نهادها و دستگاه‌های متولی هنوز جایگاه خود را در بازار پیدا نکرده و گام‌های نخست را طی می‌کند. در حوزه گردشگری سلامت دو نهاد دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بازیگران اصلی به شمار می‌روند که رسالت مهمی در این حوزه بر عهده‌دارند. گردشگری سلامت به‌طور رسمی در قالب آئین‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۳ از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح و برنامه‌ها و تکالیفی در قالب این آئین‌نامه به استان‌ها ابلاغ شد.

مسیری که ناهموار است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: در قالب این ابلاغیه استان چهارمحال و بختیاری نیز به مبحث گردشگری سلامت ورود پیدا کرد و تمرکز خود را در گام نخست بر آموزش و فرهنگ‌سازی معطوف کرده است. محسن درخشان، برقراری تعامل با سازمان گردشگری سلامت را از دیگر اقدامات این نهاد برای شکل‌گیری گردشگری سلامت در استان عنوان کرد و افزود: ازآنجاکه گردشگری سلامت فرصت‌های بسیاری را در حوزه توسعه گردشگری، اشتغال‌زایی و ارتقای خدمات پزشکی در اختیار ما قرار می‌دهد تلاش خود را به کار گرفته تا بتوان زیرساخت‌های لازم را در این خصوص ایجاد کنیم. او با اشاره به افزایش تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی و بهداشتی در استان طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: این خدمات درمانی بیشتر بر نیاز و ضرورت داخل استان متمرکز بوده است اما انتظار می‌رود با بهره‌برداری از بیمارستان‌های ولی‌عصر بروجن، پارسیان و بیمارستان الحاقی هاجر بتوان بخشی از ظرفیت بیمارستانی خود را آزاد و به جذب بیماران بین‌الملل اختصاص دهیم. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، رونق گردشگری سلامت در استان را مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم، اعلام آمادگی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و همکاری شرکت‌های گردشگری دانست و گفت: ما از همه ضوابط قانونی برخوردار هستیم اما ضروری است تا هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص بیش‌ازپیش شکل گیرد. درخشان خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که برخی از استان‌ها با توجه به نزدیکی جغرافیایی به مرزهای کشورهای هم‌جوار و استان‌های صنعتی و بزرگ کشور با مشارکت بخش خصوصی در حال درآمدزایی از این صنعت هستند استان‌هایی نظیر چهارمحال و بختیاری با چالش‌هایی در این حوزه روبرو است. او ادامه داد: نبود زیرساخت‌های لازم، پیش‌قدم نشدن بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در این حوزه، نبود شرکت‌های گردشگری و گردشگری سلامت بومی، کمبود ظرفیت‌های خالی در بیمارستان‌های بزرگ، ناشناخته بودن ظرفیت‌های گردشگری طبیعت‌درمانی استان، سیستم حمل‌ونقل ضعیف درون و برون‌استانی، نبود امکانات شهری و بین‌شهری که راه را برای رسیدن به اهداف تبیین شده ناهموار کرده است. درخشان بابیان اینکه تاکنون شرکت‌های گردشگری که مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را دارند به دانشگاه علوم پزشکی معرفی نشده‌اند، اظهار داشت: بحث جذب گردشگر و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رونق آن تنها بر عهده یک دستگاه نیست و ضروری است تا همه دستگاه‌های مربوطه در این خصوص همکاری داشته باشند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری افزود: در خصوص گردشگری تندرستی و راه‌اندازی نقاهت گاه‌ها هنوز ضوابط و دستورالعمل‌های لازم به استان ابلاغ نشده اما در این خصوص آمادگی همکاری‌های لازم راداریم. درخشان خاطرنشان کرد: برای شناساندن ظرفیت‌های بالقوه استان و بهره‌برداری از آن در این حوزه نیاز به هماهنگی و همکاری بین سطوح مختلف سازمان‌ها و مسئولان استان نظیر دانشگاه علوم پزشکی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استانداری و رسانه‌ها است.

تاکنون جوابی دریافت نشده است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در همین خصوص گفت: به‌تازگی دستورالعمل‌های جدیدی در خصوص فعالیت‌های گردشگری سلامت به استان‌ها ابلاغ‌شده تا ظرفیت‌های موجود در حوزه بهداشت و درمان را شناسایی و اعلام کنیم. محمدرضا عباسی ادامه داد: این نامه برای دانشگاه علوم پزشکی استان ارسال‌شده اما تاکنون جوابی از سوی این نهاد مبنی بر ظرفیت‌های موجود حوزه بهداشت و درمان استان برای شکل‌گیری گردشگری سلامت دریافت نشده است. او تصریح کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد را به ما اطلاع دهد ما نیز این اطلاعات را به دفاتر گردشگری اعلام و زمینه پذیرش جذب توریسم را فراهم می‌کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تمامی دفاتر گردشگری مجوز دار مجاز به انجام فعالیت در حوزه گردشگری سلامت هستند و نیازی به دفاتر تخصصی در این حوزه نیست.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد